Rok balonů 7/8

V Čechách byl první balon předveden poměrně brzy po prvních světových pokusech 13. a 16. 2. 1784 v malých rozměrech a už 31. 10. 1790 se v pražské Stromovce vznesl do výše v balonu francouzský vzduchoplavec Jean-Pierre Blanchard spolu s hrabětem Jáchymem ze Šternberka. O necelý rok později, 11. 9. 1791 Blanchard svůj úspěch v Praze zopakoval při příležitosti korunovace Leopolda II.

V následujících letech se v různých částech Evropy uskutečnily další vzlety. Zároveň se pracovalo na zlepšení konstrukce balonů. Ze snahy o ovladatelnost a řiditelnost balonů vzešly kolem roku 1852 první návrhy řiditelné vzducholodi poháněné parním strojem vypracované francouzským vzduchoplavcem Henri Giffardem. Ten úspěšně vzlétl v září 1852 nad Paříží. Vzducholoď pak později proslavil především hrabě Ferdinand von Zeppelin, který v roce 1900 vykonal první úspěšný let tímto vzdušným plavidlem přes Bodamské jezero. Vzducholodě sloužily v meziválečném období především k přepravě pasažérů mezi Evropou a Amerikou. Na jiném principu než vzducholodě pak stavěli své návrhy konstruktéři letadel těžších než vzduch. Za první úspěšný let je považován pokus bratří Wrightů v prosinci 1903. Zatímco význam balonů a vzducholodí v dopravě je dnes prakticky nulový, bez letounů je cestování v současné době těžko představitelné. Přesto se balon dožil našich dnů, jednak jako sportovní prostředek, jednak pro každodenní aerologická a meteorologická měření.